Preguntes freqüents sobre l’afiliació

Si m’afilio, em faran fora de la feina?

No hauria de ser així. De fet, per a l’empresari és més difícil acomiadar algú que està afiliat que algú que no ho estigui. En un acomiadament l’empresari ha de justificar-ne el motiu i aquest no pot ser l’activitat sindical, com afiliar-se o reclamar millores en les condicions de treball, ja que això és una vulneració dels drets fonamentals dels treballadors i en aquest cas l’acomiadament és nul. L’afiliació és un procés formal i, per tant, molt més demostrable que qualsevol excusa que pugui inventar l’empresari per intentar justificar un acomiadament d’aquest tipus.

D’acord, no em faran fora. Llavors, què passarà?

Amb aquest blindatge del que parlàvem, és probable que algunes coses comencin a moure’s a la feina si decideixes comunicar-ho a l’empresari. Quan saben que coneixem els nostres drets i podem lluitar per ells s’ho pensaran dos cops abans de trepitjar-nos. A més, si us afilieu amb altres companys i companyes i constituïu una secció sindical la força serà major i tindràs una protecció més a les teves mans: Si l’empresari vol comunicar-te qualsevol cosa referent a les teves condicions de feina (canvi de torn, sanció, acomiadament) ha de fer-ho amb la presència d’algú del Sindicat i, per tant, pots exigir aquest acompanyament si això no passa.

Vinga, avui m’afilio amb un company i demà li diem al cap que som una secció!

Bueno, alto el foc! Primer de tot hauríeu de venir a l’assemblea i comentem la jugada. Per constituir una secció cal seguir uns (senzills) passos de formalitat que faran que tot vagi com la seda. Ens veiem el proper dilluns a les 18.30h a l’Ateneu Popular La Sèquia de Manresa!

Un moment. Abans has dit “si decideixo comunicar-ho a l’empresari”. Però si m’afilio l’empresari no ho sabrà automàticament?

Per part nostra no. L’afiliació és privada i nosaltres no informarem a l’empresari que t’has afiliat ni ell té cap possibilitat de recórrer a cap registre per saber-ho si tu no vols fer-ho públic.

I respecte el Sindicat, què significa afiliar-se?

A nivell utilitari, significa que tindràs accés a advocats i advocades de confiança en el cas que tinguis un conflicte a la feina i calgui interposar alguna demanda. Aquest servei no suposa cap cost addicional a partir del sisè mes d’afiliació i és de preu reduït per a la nova afiliació. A més, t’informarà de l’activitat del Sindicat i tindràs veu i vot als espais de participació. Però molt més que això, significa que tindràs al teu costat companys i companyes treballadores com tu que t’estendrem la mà i amb qui podràs comptar sempre que faci falta.

Quant em costarà afiliar-me?

La quota d’afiliació ve determinada pel teu sou net mensual. Creiem que és de justícia que qui més tingui aporti més per poder donar un cop de mà a qui no té tant. Per això hem delimitat, a grans trets, dos trams: De 0 a 999 € de sou net mensual la quota és de 5 € mensuals i a partir de 1000 € mensuals la quota és de l’1% del sou. Si tens alguna persona a càrrec la quota rebaixada és del 0,5%.

I en què us gasteu els diners?

Els diners del sindicat es gasten en el material necessari per les campanyes dels conflictes que tenim en lluita (cartells, fulls informatius, pancartes, etc.), així com en la difusió del propi sindicat. També s’utilitzen per finançar els serveis jurídic a aquells afiliats i afiliades que ho requereixin. Al nostre sindicat ningú cobra un sou per fer la seva dedicació a la lluita sindical, sinó que aquesta la fem, solidàriament, entre tots i totes i per a tots i totes. Per últim, el sindicat disposa d’una caixa de resistència per poder sostenir aquells conflictes que impliquin llargues jornades de vaga.

Suposo que treballeu en uns sectors concrets com l’hostaleria o el petit comerç. Sent un sindicat petit, no teniu força per arribar a sectors com la indústria o el sector públic, no?

Res d’això! De fet, per exemple, ja hem lluitat varis casos a fàbriques de la comarca o som presents a empreses mitjanes de serveis públics com la sanitat. Ens presentem com una oportunitat per totes aquelles persones que treballen en aquests sectors tradicionalment abandonats pels grans sindicats, al sector serveis, però sabem que les victòries a tots els sectors només les aconseguirem si ens unim com a treballadors i treballadores més enllà les nostres empreses.

Perfecte, m’has convençut. Passem a l’Acció!